måndag 11 juni 2018

Blommor

Mmm ingen uppdatering av katterna idag. Feber!
Lite blommor och några änder på lördagspromenaden med barnbarnet.. Liiite glass blev det också.
   Digitalis. Försökte räkna in färgerna på dem som jag har. En ceris, en ljusrosa, vit, gul, Dalmatiner. De flesta av mina Digitalis bor ihop med mina rosor Frylingsduft, Aicha och Lichtkönigen Lucia och det ser nästan ut som en rabatt hos en gammelmormor.



Jag vill att mina växter skall få rota sig var de vill. Den här rabatten har inte mycket riktig jord och så har den sol hela dagen därför trivs Digitalis. Rosorna får egen jord runt fötterna och rosnäring.





Denna är så cerise i färgen. Mycket mer än på bilden även om den återger färgen rätt ok.






Vet inte vad jag skall kalla denna i färg för den är inte lik andra ljusrosa Digitalis som jag har. De är jämnare ljusrosa och har inte det där gulaktiga.




Vit


Gul
'

Honungsrosen står på samma sida som köket och eftersom köksfönstret oftast står på glänt så kan ni gissa hur gott det doftar. Står man på yttertrappan så har jag väldoft dels från Honungsrosen och  Paradisbusken men även från höger och rosorna i rabatten mot parkeringen. Det är ju så att det skall dofta annars så kan det vara... förutom vissa "måste" växter som Digitalis, Vallmo mfl.










Solliden så vacker











Frylingsduft


Lichtkönigen Lucia




Sympathie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar