torsdag 20 december 2018

Örebro och julshopping

..roade vi oss med i tisdags så nu är alla klapparna klara plus att vi fick med oss en garderob till gästrummet!! 202cm hög och i 4 paket. Tur att man har SAAB. Jo jag fick sitta bak men jag har suttit sämre till, andra gånger som vi investerat på IKEA. En gång satt jag dessa 10?mil uppsmetad mot sidorutan fram. Den här gången hade jag ju god plats bak så vi hade nog kunnat klämma in lite till. Fniss.
    Det första som vi brukar göra när vi kommer till Marieberg är att ta en fika på Konditori Vasa som ligger vid ingången från "baksidan" där systemet och Coop ligger. Ni som inte har fikat på Vasa har missat något. Det stora konditoriet ligger inne i Örebro och därifrån kommer allt bröd, smörgåsar, tårtor mm sprillans färskt. Inte en Delicatoboll så långt ögat når.
https://marieberg-galleria.steenstrom.se/Shopping/Vasa-konditori
Nu är stället renoverat sedan denna bild, länk.
   
Efter ett varv på bottenplanet hittade vi dagens fynd. Parmesanost direkt från de Italienska vidderna.. 😋 Vi fick provsmaka en av dem och jag skulle gladeligen sätta i mig en stor bit naturell utan vin och pasta. 350 kr kostade vår bit som låg på 900gr cirka men hur länge räcker inte den? och allt går att använda. Fick ett recept på jox till pasta och parmesanen. Vi hade kunnat stanna längre och prata men plikten kallade. Julklapparna skulle hittas och köpas och IKEA invaderas.
    
  Ja, IKEA ja. Vi käkade julbord där och med tanke på vart vi var och hur mycket folk det kom så kan jag säga att julbordet var helt OK. Det enda jag kan klaga på är att de, enligt min smak, förstört rödkålen och fått till en besk, syrlig smak som inte alls passade.
   De hade även en sill med bla rosépeppar i som var helt underbar och en röra med sockerbeta och äpple som var outstanding.

  Det tar en hel dag i anspråk när vi gör Marieberg och IKEA men roligt är det.
  Väl hemma så möts vi av en Minna som löper!!! NU!! Suck! Ingen idé att köra henne till någon pojkvän, nu i juletider så vi får vackert vänta till nästa gång men att de börjar vara på G känns lovande för 2019.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar